Houston, vi har et problem

I Europa er det et stort behov for å oppgradere digital kompetanse og i gjennomsnitt 45 % av arbeidstakerne vil trenge kompetanseheving i løpet av de neste årene. Det europeiske kompetanserammeverket (CEDEFOP) er et godt utgangspunkt for å kartlegge kompetanse og veikart for kompetanseheving av ansatte.

Er du klar til å lande på planeten KI?

Det ser ut til at vi har et problem…

Vi har ikke de nødvendige digitale ferdighetene til å lande fullt ut ennå. Faktisk er det et betydelig digitalt kompetansegap i hele Europa, som spenner fra grunnleggende til avanserte digitale ferdigheter.

Ifølge en omfattende undersøkelse utført av European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP) i 2022 i EU+-landene, har det vist seg at over halvparten av voksne arbeidstakere trenger å videreutvikle sine digitale ferdigheter for å gjøre hovedjobben sin bedre.

Resultatene viser at 52 % av voksne arbeidstakere i EU+ trenger å videreutvikle sine digitale ferdigheter for å gjøre hovedjobben sin bedre. I Norge er det 51 %, i Tyskland er det 41 % og i Danmark er det bare 36 % av de voksne arbeidstakerne som trenger digital kompetanseheving. Gapet gjelder imidlertid også for studenter som velger studieretning. Årets tall fra den norske regjeringen om opptak til høyere utdanning i Norge viser at selv om antallet IT-studenter har økt fra år til år, utgjør IT-relaterte studier fortsatt bare 5 % av det totale antallet søkere.

Dette er et stort problem, men det er ikke bare begrenset til Europa. Det er en global utfordring som må håndteres på flere nivåer av myndigheter og organisasjoner for å øke bevisstheten og utvikle strategier for å ta tak i disse manglene.

Det er en utbredt oppfatning at ny teknologi som kunstig intelligens vil gjøre jobber overflødige, men dette er rett og slett ubegrunnet. Faktisk var det bare 4 % av arbeidstakerne som måtte oppgradere sin kompetanse digitalt, som rapporterte at den digitale teknologien ødela noen av arbeidsoppgavene deres.

I stedet vil alle jobber i fremtiden bli påvirket av teknologi og supplere snarere enn erstatte dem. Det er viktig å forstå den digitale revolusjonens innvirkning på arbeidsplassen vår og fremtidige karrieremuligheter, og hvordan vi kan utstyre oss med ferdighetene til å jobbe i en co-pilotmodell med teknologien.

Spørsmålene vi alle må stille oss selv:

Hva betyr den digitale revolusjonen for min arbeidsplass og mine fremtidige karrieremuligheter (for de som velger grunnskoleutdanning)?
Hvordan skal jeg utstyre meg selv med de ferdighetene jeg trenger for å jobbe sammen med teknologien?

Det har nå blitt tydelig at alle jobber vil kreve et visst nivå av digital kompetanse, datakompetanse og tekniske ferdigheter. Så hvilke digitale ferdigheter er det vi trenger å utvikle på kort sikt for å dra nytte av den nyeste teknologien?

EU skisserer følgende områder for hva digital kompetanse innebærer og hvordan den kan måles i det digitale kompetanserammeverket DIGCOMP 2.2. for innbyggerne:

Ingen alternativ tekst for dette bildet
Vi trenger en strategi for digitale ferdigheter for alle typer organisasjoner for å holde tritt med den raske teknologiske utviklingen vi opplever i dag. Samtidig bør studenter som velger studieretning, vurdere å innlemme datakompetanse i studiene sine for å være bedre rustet når de skal ut i jobb i en datadrevet verden.

Det er på tide å ta grep og investere betydelig i å utvikle våre digitale ferdigheter. Hva er dine tanker om dette temaet? Hvilke utfordringer ser du i ditt miljø? Ta gjerne kontakt for en diskusjon og utveksling om dette temaet.

God digital læring 🙂

Du finner også denne artikkelen på LinkedIn.

Kilder og referanser:

Regjeringens publikasjon om opptak til universiteter og høyskoler 2023

EUs DigComp-initiativ

Share the Post: