Virtuelle escape rooms kan sette fart på teamutvikling, samarbeid og kritisk tenkning. Innov8 Consulting AS har utviklet et virtuelt kurs for Crayon om stressmestring, resiliens og growth mindset. Kurset er en del av Crayons Global Empowerment Program, som har som mål å øke de ansattes engasjement, lojalitet, læringskultur og innovasjon .
Vi har støttet dette programmet fra konseptualisering til levering basert på en brukersentrert designtilnærming. Den syv måneder lange læringsreisen omfatter selvledelse, stress- og tidsstyring, problemløsning, mangfold og inkludering, innovasjon og kommunikasjon. Og for en perfekt match å bygge et sterkt samhold i læringsgruppene tidlig med en virtuell escape room-utfordring! 🔑
Hva er et virtuelt escape room?
Det er et interaktivt, teambasert spill som spilles på nettet, og som etterligner virkelighetens escape room-utfordringer. Læringseffekten av et virtuelt escape room er todelt:
- Bruk læringen på virkelige scenarier: Deltakerne anvender kurskonsepter under simulerte forhold.
- Teamutvikling: Fremmer teambuilding, samarbeid og problemløsningsevner.
Hvordan gikk vi frem?
Å konstruere den virtuelle escape room-utfordringen var enkelt, men effektfullt. Prosjektet var en stor samarbeidssuksess der Lasse Güldener utformet historien og utfordringene, mens Elida Nøkland og Eva Caroline Atar skapte en overbevisende visuell brukeropplevelse og materiale med Canva på Sharepoint. Takk for dette fantastiske samarbeidet! 🙏
Hvordan ser opplevelsen ut?
Deltakerne navigerte seg gjennom gåter og praktiske oppgaver og utfordringer knyttet til tids- og stressmestring, ved hjelp av verktøy som Majo Clinic’s Four A’s Model of Stress Management Model og Eisenhower Matrix. De tok også fatt på praktiske øvelser som å organisere en workshopagenda, med utgangspunkt i et scenario som involverte en talemelding fra sjefen. 🤓
Denne 45-minutters aktiviteten, som ble gjennomført i separate grupper i grupperom på MS Teams, var en utfordrende, men morsom opplevelse for deltakerne, etterfulgt av en verdifull 15-minutters refleksjon i etterkant. Som en av deltakerne sa: «I begynnelsen kjente vi egentlig ikke hverandre, men rømningsrommet var en fin måte å forstå hverandre bedre på, og hvordan vi tenker og jobber, særlig under tidspress.» 👏
Hvem er dette for?
Virtuelle escape rooms kan brukes til alle målgrupper. Læringsopplevelsen er en utmerket metode for å fremme teamutvikling, særlig i virtuelle omgivelser, ved å fremheve mangfoldet av roller og betydningen av å sette pris på dette mangfoldet i team. Så dette er i høyeste grad relevant for ethvert team eller lederteam. 🏆
Er du nysgjerrig på hvordan du kan få moroa tilbake i teammøtene dine? Send oss en e-post til hello@innov-8.no om hvordan dere kan skape en enkel, men effektfull virtuell escape room-opplevelse som er skreddersydd for deres team. ✨
Tilbakemeldinger fra kunder fra Crayon
Tusen takk til Arnold og Lasse for det gode samarbeidet om denne morsomme og spennende øvelsen fylt til randen av læringsmuligheter! Vi er så takknemlige for ditt engasjement og fokus på å skape engasjerende, verdifulle og interaktive økter i vårt Global Empowerment Program 🤩 Vi liker virkelig å jobbe med deg!
Jeg gjentar Elidas budskap ovenfor! Tusen takk til både Arnold og Lasse for et inspirerende, innovativt og morsomt samarbeid! Jeg overhørte en av deltakerne si: «Alle team, spesielt hybrid-/fjernteam, burde gjøre denne øvelsen! Man blir virkelig kjent med hverandre». Jeg vil si at det var en stor suksess! Takk igjen, og jeg gleder meg til å skape mer magi sammen for de kommende modulene i Crayon Global Empowerment Program 😍