Læring fra den industrielle tidsalder fungerer ikke lenger
Kunnskapen blir raskt utdatert, og de ansatte har ofte ikke tid til å lære, samtidig som den globale utviklingen akselererer, noe som gjør det stadig vanskeligere å holde seg oppdatert. For å takle disse utfordringene trenger vi relevante, tidsriktige læringsalternativer og ledere som prioriterer læring – dette er New Learning. Ny læring er ikke nødvendigvis nye læringsverktøy eller -metoder, det er snarere et annet tankesett og en annen måte å organisere eksisterende metoder, innhold og kunnskapsutveksling på.
Hva er New Learning?
New Learning er basert på Frithjof Bergmanns New Work-konsept og tar sikte på individets selv- og potensialutvikling. Ny Læring refererer til læring som oppleves som meningsfull av den som lærer, og som muliggjør deltakelse i fellesskapet. Læringsprosessene kjennetegnes av selvbestemmelse, autonomi, handlingsorientering og streben etter effektivitet. Det gjelder at den lærende opplever en høy grad av selvansvar og en følelse av tilhørighet til (lærings)fellesskapet.
Hvordan kan en ny læringsprosess lykkes?
For å lykkes med New Learning kreves det en passende organisatorisk kontekst, inkludert kultur, ledelse, insentiver og arbeidsdesign. I miljøer uten selvorganisering blant de ansatte blir det vanskelig å implementere denne tilnærmingen. Det er urealistisk å forvente selvstyrte ansatte uten autonomi i arbeidet og innflytelse i avdelingene sine, noe som understreker den gjensidige avhengigheten mellom New Learning og New Work.
I min egen karriere som ansatt ble jeg ofte servert et koldtbord av digitale læringstilbud for å hjelpe meg selv når jeg hadde tid. Jeg hadde nesten aldri tid til å lære i en travel hverdag. Og jeg kan ikke engang huske en administrerende direktør som fremhevet læring som et fokusområde i organisasjonen. Som leder ble jeg utfordret av at jeg på den ene siden skulle gi støtte og ressurser til læring, samtidig som teamets KPI ikke målte kompetanseheving og medarbeiderutvikling. For noen som er lidenskaplig for læring, representerte dette et dilemma – hvordan kan jeg legge til rette for medarbeiderutvikling uten å få de nødvendige ressursene, tiden og KPI-ene fra organisasjonen min?
Etter mitt syn trenger vi en ny tilnærming til bedriftsintern læring for å møte denne utfordringen på en effektiv måte, og det må skje fra to kanter: støtte ovenfra for selvstyrt læring i arbeidsflyten.
Her er noen anbefalte fremgangsmåter for å komme i gang
Hvordan kan vi hjelpe deg med å bygge en vei til ny læring?
Vi kan hjelpe deg med å vurdere din nåværende situasjon og definere en visjon og et veikart for hvordan du kan implementere en ny læringstilnærming i organisasjonen din. Utforsk tjenestene våre, og ta gjerne kontakt for en gratis konsultasjon om dette emnet.