Vår modige nye verden krever en enda modigere tilnærming til læring

I møte med komplekse utfordringer som miljøkriser og teknologiske endringer må vi endre måten vi lærer på, slik at vi faktisk kan begynne å gjøre ting annerledes. Rammeverket for inner development goals er et godt utgangspunkt for å utforske hva vi må GJØRE og LÆRE for å faktisk VÆRE de endringsagentene verden trenger.

Vi opplever for tiden en stor mengde ekstremt komplekse utfordringer som påvirker oss og krever at vi som mennesker endrer og tilpasser oss i betydelig grad. Blant disse er miljøkatastrofer og -katastrofer samt transformative endringer som følge av kunstig intelligens og teknologi.

Jeg, i likhet med mange jeg kjenner, føler meg overveldet, og jeg innser at vi ikke kan møte denne kompleksiteten bare ved å tenke på en ny måte, men at den krever at vi faktisk GJØR ting annerledes som enkeltpersoner og organisasjoner. Kunnskap alene hjelper ikke lenger.

Endre hva?

Så hva er det vi som enkeltpersoner må endre for å faktisk VÆRE mer bærekraftige og bli «fremtidsklare mennesker, powered by AI»?

Da jeg reflekterte over dette spørsmålet i sommerferien, anbefalte min venn Dr. Holger Dierssen meg rammeverket «Indre utviklingsmål» (IDG) som et fantastisk utgangspunkt for å forstå hvilke menneskelige egenskaper vi trenger å fokusere på for å utvikle oss.

Rammeverket for inner development goals (IDG)

IDG-ene tilbyr et transformativt rammeverk med 5 dimensjoner og 23 ferdigheter for bærekraftig utvikling. Det er et gratis vektøysett med åpen kildekode, som er nyttig for alle, spesielt ledere, og som tar for seg FNs bærekraftsmål, noe som bidrar til å akselerere utviklingen mot en positiv fremtid for menneskeheten.

Innerdevelopment Goals Framework
They are summarised in the picture above and represent a great basis for reflection on where we need to start. The five simple categories are: Being, Thinking, Relating, Collaborating and Acting and if you read the entire IDG report they provide you with also questions and exercises to start working on these respective areas in their IDG toolkit.

Farvel til den gamle måten å lære på

Som en livslang lærende spør jeg meg selv hvordan vi best kan LÆRE oss å tilpasse denne atferden og endre måten vi gjør ting på. I løpet av mine 20 års erfaring med læring i bedrifter har jeg innsett at de fleste opplæringskurs ikke klarer å skape varig endring.

Altfor ofte har jeg deltatt på kurs som har vist seg å være en bortkastet investering, fordi jeg ikke har klart å bruke det jeg lærte i praksis.

Dagens komplekse situasjon krever mer enn bare å gjenta informasjon; den krever at vi aktivt engasjerer oss og tilpasser oss. Nøkkelen til å løse disse problemene ligger i et paradigmeskifte i måten vi lærer på. Lineært, forhåndsdefinert innhold og engangsopplæringer er ikke lenger tilstrekkelig i en verden der tilpasningsevne og robusthet er avgjørende. Vi trenger en ny måte å lære på som passer bedre til vår tids krav.

Ny verden, new learning

Med «New learning» mener jeg en tilnærming som bryter med tradisjonell opplæring. Den må være dynamisk, kontinuerlig og sentrert rundt refleksjon, eksperimentering og teambasert samarbeid. Vi må bevege oss bort fra den konvensjonelle dynamikken mellom veileder og deltaker for å skape en kollektiv læringsopplevelse. Tross alt er det ingen enkeltperson som sitter på alle svarene, men sammen kan vi frigjøre potensialet for innovative løsninger.

I løpet av de siste ukene har jeg utviklet en skreddersydd læringsmodell (se nedenfor), som er basert på Kolbs læringssyklus og min praktiske erfaring med Design Thinking, og som jeg tror kan bidra til å etablere et nytt læringsparadigme. I denne modellen er veilederen «bare» prosessveileder, og gruppen blir ansvarlig for resultatene ved å prøve ut temaer, reflektere, bygge ideer og løsninger i fellesskap og teste disse i sine egne omgivelser for å få tilbakemeldinger.

Inspire

Get inspired from an expert
(video or live)

Try

Try it hands-on and experiment

Reflect

Reflect on how it went with your peers

Ideate

Brainstorm on potential scenarios for your context

Design

Design your specific prototype or enhanced process

Test

Try it out in your team and organization

Feedback

Share your feedback with your peers & get input

Copyright: Innov8 Consulting Learning Model

Innov8 Consulting Learning Model

I et slikt teambasert læringsmiljø kan vi dra nytte av den kollektive visdommen og erfaringene til medarbeiderne våre. Gjennom åpen dialog og konstruktive tilbakemeldinger kan vi skape en samarbeidskultur som gjør oss i stand til å takle utfordringer på en mer effektiv måte. Denne tilnærmingen gir oss mulighet til å eksperimentere uredd og lære av feilene våre, noe som til syvende og sist fører til mer bærekraftige og fordelaktige resultater.

Jeg vil fortsette å utvikle denne modellen og bygge opp læringsopplevelser spesielt for ledere på dette grunnlaget, MEN: Jeg vil veldig gjerne høre fra deg, hva du tenker og om du ønsker å samarbeide om IDG-ene.

Ta gjerne kontakt for en uformell prat, eller send meg en melding her. Jeg ser frem til å høre dine tanker.

Se denne artikkelen også på LinkedIn.

Share the Post: